Ångerrätt för snabblån / SMSlån

Generösa villkor för lån via internet

Vi i Sverige är lyckligt lottade när det kommer till konsumentskydd och för att man ska kunna känna sig extra säker när man handlar via nätet så har det tagits fram generösa lagar för oss konsumenter.

Även om vi pratar om SMSlån så betyder det inte nödvändigtvis att vi lånar genom att skicka ett SMS, utan vid de flesta SMSlån så görs det genom nätet med hjälp av t.ex. bankid och så vidare. Detta betyder att lånet / köpet görs direkt via nätet som i sin tur gör att det hamnar under distansköplagen, en lag som är hatad bland företagen.

 

Vad säger distansköplagen?

Det kanske låter lite konstigt att kunna ångra ett lån, men faktum är att alla långivare är skyldiga att följa distanslagen så lånet sker via nätet. Långivaren är också skyldig att informera om ångerrätten när lånet utförs, vilket antagligen står i långivarens villkor för annars har låntagaren automatiskt 1 års ångerrätt.

Detta säger distansköplagen

  • Alla vanliga konsumenter (inte företag) har automatiskt 14 dagars ångerrätt när det kommer till köp på distans som t.ex. på nätet. Detta inkluderar fysiska produkter och även tjänster. Det finns vissa saker som inte har ångerrätt och det är produkter som görs unika med namn och så vidare. Men i det här fallet så har man rätt till 14 dagars ångerrätt på alla smslån och snabblån, så länge tjänsten görs via nätet.
  • Skulle inte långivaren informera om ångerrätten så har låntagaren automatiskt rätt till 1 års ångerrätt.
  • Ångerrätten startar så fort som pengarna finns på ditt konto. Så om du försöker ta ett snabblån en Lördag, men pengar kommer först in på måndagen så börjar man räkna från måndagen.
  • Ångerrätten kostar inget. Långivaren kan inte ta betalt för att du ska kunna ångra dig så alla avgifter ska försvinna.
Missbruka inte ångerrätten. Distanslagen är något riktigt bra och för att skydda den så krävs det att man inte missbrukar den för då finns risken att den försvinner en dag. Är du inte nöjd med tjänsten så är det bättre att du reklamerar den istället.

 

Reklamation av Snabblån

Ungefär 50% av Sveriges befolkning tror inte att det går att reklamera eller använda ångerrätten på snabblån, men det är helt fel. Snabblån skiljer sig inte speciellt mycket från andra typer av tjänster som t.ex. elektrikertjänster eller städtjänst. Är man inte nöjd med tjänsten så måste man kunna reklamera tjänsten.

Det finns ibland väldigt oseriösa företag och tyvärr kan även dessa företag finnas i lånebranschen. Men som konsument har man enligt ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) rätt till att reklamera en lånetjänst om inte långivaren har hållit vad de har lovat.

Det finns så klart särskilda krav för att kunna reklamera en vara / tjänst och här kommer en snabblista på vilka krav som finns när det gäller vanliga banktjänster.

Krav för att kunna göra en reklamation

  • Snabblånet / krediten får inte ha gått vidare till Kronofogden.
  • Reklamationen gäller endast för privatpersoner, ej företag.
  • Långivaren måste ha sitt säte i Sverige, annars är det storrisk för andra problem även om det är inom EU.
  • Vänd dig alltid till långivaren först och om det inte går så går du vidare via ARN. Lämnar du en anmälan till ARN så måste du redan ha skickat in ett klagomål till långivaren och denna får inte vara äldre än 1 år när du gör anmälan till ARN.
  • Summan av krediter får inte understiga 2 000 kronor.

 

Slutord

Vi i Sverige är verkligen lyckligt lottade som har detta konsumentskydd, men som allt annat så får det inte missbrukas då det riskerar att försvinna en dag. Använd din ångerrätt eller reklamation förnuftigt.

Det är jättebra att vi har de här skydden som vanliga konsumenter och det har antagligen hjälpt till ganska mycket för att få fart på just e-handel och tjänster online. Förhoppningsvis så kommer vi se ytterligare tillväxt i just lånebranschen, kanske kommer där mer effektiva tjänster som betalar ut fortare och så vidare.

 

Källor

Copyright © 2017, AlltOmSnabblån.se.