SMS-lån / Snabblån är ständigt under utveckling
Sen 2006 då SMS-lån kom till Sverige så har lagarna och reglerna förändrats väldigt mycket och än kommer där förslag på fortsätta ändringar på dessa låneformer. Rent generellt var det vilda västern när SMS-lån introducerades i Sverige och som tur är så har lagarna skärpt kring dessa lån.
Dessa ändringar kommer av flera skäl och det det största skälet till att reglerna skärps är för att skydda konsumenterna emot dyra skuldfällor. Det andra är att allt fler svenskar hamnar i skuld och regeringen har 2017 skickat in ett förslag på remiss för att se om de kan skärpa lagarna ytterligare.
Nu är det inte säkert att de nya förslagen går igenom då många instanser sätter sig emot dessa förändringar. De menar på att viljan till att låna kommer ligga kvar och om de försvårar SMS-lån ytterligare så kommer svensken gå någon annanstans för att låna. Lånen måste minska på andra sätt och SMS-lån i sig är inte grunden till problemet, utan det ligger betydligt djupare än så.
Så vilka lagar måste långivarna följa?
För långivare inom SMS-lån så gäller Konsumentkreditslagen och i den lagen finns det en mängd regler som alla långivare måste följa. Banker och andra kreditmarknadsbolag har dock det ännu tuffare med större tillsyn från Finansinspektionen.
Regler / lagar som långivaren måste följa – Konsumentkreditslagen
För det första finns där en mängd olika regler och lagar som långivarna måste följas för att ens kunna driva sin tjänst i Sverige. Är du intresserad av exakt vilka regler som tillämpas så hänvisar vi till Konsumentkreditslagen som du hittar i länken ovan.
- Långivaren måste alltid ta en kreditupplysning på låntagaren. Det behöver inte ske genom just UC utan kan vara genom andra alternativa upplysningsföretag som finns på marknaden.
- Effektiv ränta måste alltid skrivas ut tydligen på hemsidan / tjänsten så att konsumenten kan få en helhetlig bild av priset d.v.s. alla räntor och avgifter.
- Ångerrätten ska appliceras även på SMS-lån då tjänsten köps på distans d.v.s. det går att ångra avtalet.
- Följa så kallad god kreditgivningssed som finns nämns i Konsumentkreditslagen.
Vem ser till att långivarna följer lagarna?
Det är faktiskt Konsumentverket som har stor tillsyn på långivarna i Sverige och det är också möjligt för Konsumentverket att förbjuda långivare att fortsätta med sin verksamhet om reglerna inte följs.
Vanligtvis utfärdar Konsumentverket varningar om inte reglerna följs och långivaren får då en kort period då de måste åtgärda problemen för annars riskerar de att bli förbjudna att fortsätta med sin lånetjänst.
Vanligtvis så gör Konsumentverket ordentliga satsningar på snabblånebranschen då och då. Förr var det väldigt vanligt med att många långivare fick hård kritik, men idag ser det betydligt bättre ut.
Senaste granskningen
Den senaste granskningen (början av 2017) visade inte så mycket förutom 4 stycken långivare som fick ganska så hård kritik. Långivarna som blev varnade vart Advisa, Pengino, MyLoan och Svensk Låneförmedling.
Advisa fick kritik för sin konstiga formulering ”Genom 1 ansökan får 20 banker tävla om dig som kund” Konsumentverket var inte speciellt roade över formuleringen och kräver nu en förklaring hur det egentligen fungera.
De andra långivarna får också hård kritik för att de inte har varit tydliga med den effektiva räntan som de enligt lag är skyldiga att skriva på hemsidan. Även vid marknadsföring och så vidare.
Flera långivare sätter ännu högre krav genom SKEF
Det finns de långivare i branschen som försöker förbättra reglerna / ”lagarna” ytterligare genom att bli medlemmar hos SKEF. SKEF är en branschföreningen som sätter ännu högre krav på långivarna och för de som väljer att bli medlemmar måste följa ytterligare riktlinjer för att kunna bära SKEFs sigill på sin hemsida.
Detta sigill är inte bara ett sigill, utan är en ikon för säkerhet och trygghet för låntagaren. Vi hade önskar att allt fler går med i denna branschförening då de har satt upp en hel del bra riktlinjer som långivarna måste följa. SKEF förespråkar att informationen kring snabblån / SMS-lån ska vara tydliga och inget annat.